woensdag 27 oktober 2010

Kinderachtig

Na al het gejammer en gejeremieer van het afgelopen weekeinde – een enorme rij van BN’ers huilde krokodillentranen over het ‘schokkende’ en ‘dramatische’ verlies van Feyenoord – heb ik nieuws voor u. PSV heeft zondag met 10-0 gewónnen! Ik meld het nog maar even want daarover had niemand het in de Randstedelijke praatclubjes van De Wereld Draait Door, Pauw & Witteman, Holland Sport en Studio Voetbal.
Och gossie, weer zo’n Eindhovenaar met een Calimero-complex die zich tekortgedaan voelt? Tja, (oud-)Eindhovenaar ben ik, daar kom ik niet onderuit. Maar dat betekent niet automatisch dat ik PSV blindelings volg. Mijn relatie met de club kent de nodige nuances, ook al stond en staat het stadion in Strijp, het stadsdeel waar ik ben opgegroeid. Alleen: Brabantia kwam daar ook vandaan. Dat was de club waar mijn vader Frans en zijn broer Piet in de jaren dertig niet onverdienstelijk voetbalden. Ome Piet speelde in het team dat zelfs nog twee maal landskampioen werd van ‘de katholieke bond’, een keer na een historische wedstrijd in en tegen Volendam in 1935 (3-7, als ik me niet vergis).


Brabantia in de jaren dertig. Ome Piet staat rechts van de keeper met pet.

Maar juist in die tijd vertrokken talloze veelbelovende talenten van Brabantia naar PSV. Dat had namelijk de ideale package deal in huis: spelen bij de club betekende meestal ook een baan bij Philips. In die crisisjaren kon ‘d’n Brab’ daar natuurlijk niet tegenop. Het zou me niet verbazen als er nog altijd oude Strijpenaren met een Brabantia-hart rondlopen die daarom niets van de Putjes Scheppers Vereniging (ook die bijnaam deed de ronde) moeten hebben.
Ook ik begon mijn voetbalcarrière bij Brabantia. Maar na een wedstrijd of tien eindigde die alweer door een onmiskenbaar gebrek aan talent. Daardoor kon ik rond mijn elfde, twaalfde zonder al te veel schuldgevoel overlopen naar PSV of ‘Philips’ zoals mijn moeder de club tot haar dood bleef noemen. PSV was bezig aan een opmars en aan het begin van de jaren zeventig liepen er spelers rond om je vingers bij af te likken: Willy van der Kuijlen, Jan van Beveren, Bengt Schmidt Hansen (‘Zoef Zoef’) en mijn held uit die tijd: Ralf Edström. 
Ralf Edström in 1974.
De boomlange Zweed met zijn enorme bakkebaarden grossierde in sierlijk spel en prachtige doelpunten. Bij dit PSV was ik in 1973 getuige van een andere 10-0: tegen Go Ahead Eagles. (Overigens: Ralf Edström is nu commentator voor de Zweedse radio en noemt zijn periode bij PSV zelf ook de mooiste uit zijn leven; zie een interview met de legendarische speler, die nog steeds bijna vloeiend Nederlands spreekt, op http://www.youtube.com/watch?v=gs4E2csg5gE)
Maar als je gaat puberen, wordt het tijd voor rebellie. Tegen het grootkapitaal in dit geval. En dus zocht ik mijn heil bij eerstedivisieclub EVV Eindhoven. Raar eigenlijk: een volksclub maar dan uit het veel verder weg gelegen stadsdeel Stratum waar toch ook de nodige ‘kak’ woonde. Het clubje aan de Aalsterweg wist in die jaren nog te promoveren ook. Ik zie nog het spandoek voor me tijdens de beslissende nacompetitiewedstrijd tegen Groningen: ‘PSV, WIJ KOMEN’. Dat klopte. Maar na een seizoen of drie gíng EVV ook weer.
En nu? Mijn hart klopt lang niet meer zo hard voor voetbal als toen. Ik volg de competitie, maar niet fanatiek. Maar het doet me nog altijd goed als PSV wint, vooral als de blaaskaken uit Amsterdam en Rotterdam op hun nummer worden gezet. Kortom, dit was weer een topweekend. Kinderachtig? Natuurlijk! Maar daar zijn we toch man voor?

4 opmerkingen:

  1. Inderdaad Jan, je had helemaal gelijk. Ik ben dus zo'n voetbalhater en tóch heb ik weer volop genoten van je stukje en van het stuk sociale geschiedenis dat je erbij haalt.
    En je hebt óók helemaal gelijk dat de Randstad het "drama" van Feyenoord wel héél erg heeft opgeblazen en de zuidelijke kant van het verhaal volledig onder de tafel heeft geveegd.
    Daarom zal ik het namens de hele Randstad proberen een beetje goed te maken door je van ver boven de grote rivieren van harte te feliciteren met de monsterzege van jullie "Philips". We kunnen er nu echt niet meer onderuit: Philips does things better!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb 't nu al 2 x LIVE in het stadion meegemaakt: een monsteroverwinning van PSV met 10-0, nl in 1998 tegen Volendam en deze werkelijk sublieme 10-0 tegen Feyenoord. Juist dat laatste maakt deze echter wel bijzonder. Jazeker de club is afgegleden, maar toch: nooit gedacht dat het scanderen van "tien-tien-tien" werkelijkheid kon worden tegen deze oude uitgeteerde rivaal.
    Die van Go Ahead kan ik me als jong jochie slechts vaag herinneren, want toen was ik helaas nog te jong (bouwjaar 66) om naar het stadion te gaan. Het is inderdaad best idioot dat de prestatie van PSV zo onderbelicht wordt, omdat “iedereen” een overdosis medelijden heeft met deze voormalige topper. Ik heb dat helemaal niet en vond het dan ook ronduit belachelijk dat Jan - ik ben het geweten van Nederland – Mulder vond dat PSV bij 6-0 had moeten stoppen met voetballen. Ach gossie wat zielig nou!?
    Alsjeblieft zeg, dit is professioneel voetbal Jan! Buiten het feit dat het doelsaldo nog wel eens een belangrijke rol speelt -dit is een understatement na 2007- hoeft PSV zich niet in te houden; sterker nog dat zou rieken naar competitievervalsing meneer Mulder! Feyenoord moet bij zichzelf te raden gaan hoe het zover heeft kunnen komen… Daarnaast wil het publiek vermaakt worden: oftewel doelpunten en goed spel zien! Nou die zijn op hun wenken bedient met de 10 goals van PSV: de een was nog mooier dan de nadere!
    Groeten van Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jan,

    Een leuk verhaal. Terecht je vraag waarom de NL media alleen over de zielige tegenstander de in beeld hadden. Beelden van een groot feest in Eindhoven (als dat er al was) ontbraken ook helaas. Ik wist trouwens niet dat jij zo'n "grote"voetbalfan was. Ik verwachtte eigenlijk: "die Jan komt uit Eindhoven, dus heeft hij wel iets met PSV". Een overwinning van 10-0 van je iegen club, is wel iets waarbij je stil kan c.q. moet staan. Het is wel zo dat je met zo'n overwinning in het jeugdvoetbal de vraag kreeg: "Is die tegenstander niet te hoog ingedeeld?". Die vraag kwam meestal niet van een supporter die met enthousiasme over de overwinning sprak, maar van iemand die dit verhaal weer eens wilde relativeren.
    Conclusies:
    PSV heeft een geweldige en ook historische wedstrijd gespeeld
    Feyenoord moet eens flink aan de bak anders wordt dat cluppie gewoon terugezet in de competitie.
    groetjes

    Leo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hartelijk dank voor jullie leuke reacties!

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen