dinsdag 1 februari 2011

Een schop onder je kont

De stofzuiger is de grootste vijand van ondernemers in spe en van thuiswerkende zzp’ers. Die uitspraak toverde bij de bezoekers van de Waarmaakdag in Nijmegen op 24 januari een glimlach op het gezicht. Iedereen wist direct wat de spreker, Nils Roemen, bedoelde. De stofzuiger stelt je discipline immers dagelijks op de proef, het ding is de perfecte excuustruus om je werkzaamheden nog even uit te stellen. Die vloer moet toch schoon? Nou dan!

De Waarmaakdag vond, niet geheel toevallig, plaats in de Waarmakerij. Het gaat te ver om te zeggen dat al je dromen daar worden waargemaakt, maar de mensen achter dit sympathieke project, is er veel aan gelegen om je te helpen je plannen te verwerkelijken. Even heel in het kort: de Waarmakerij is een pand in de Nijmeegse Tooropstraat waar iedereen met zijn laptop onder de arm kan binnenlopen om er in te loggen op het wifinetwerk en een potje te gaan co-worken bij koffie en koek. Je krijgt er de kans om anderen te ontmoeten, een netwerk te creëren, ideeën en energie op te doen. Kortom: om bevlogen te raken. Ideaal voor beginnende ondernemers, voor zzp’ers die meestal in hun eentje zitten te werken en voor iedereen die wel weer eens wat inspiratie kan gebruiken.

De geboorte van de Waarmakerij zelf illustreert de gedachte die ze wil uitstralen: niets is onmogelijk. Op een donderdag kregen initiatiefnemers Nils Roemen en Juul Martin de sleutel van het leegstaande pand (onder het motto: doe ermee wat je wil, over anderhalf jaar moet het toch tegen de vlakte) en de woensdag daarop was de Waarmakerij gewoon, ja… kláár! Ingericht, geschilderd, voorzien van een logo en banners, en wat al niet meer. En dat allemaal dankzij het principe ‘durf te vragen’, de bekendste hashtag in het Nederlandse deel van de twitterwereld, en vondst van voornoemde Nils Roemen.

Idealisme, duurzaamheid, en het gebruik van sociale media zijn belangrijke ingrediënten binnen de Waarmakerij. Een heleboel spullen liggen hier nutteloos te wezen terwijl ze dáár van grote waarde kunnen zijn. ‘Verbindt mensen, materialen, kennis en kunde met elkaar, en je creëert een sociale overwaarde waarmee je bergen kunt verzetten’, zo luidt de mantra. Dat verbinden gebeurt dan vooral via die sociale media.

Terug naar die starters en zzp’ers. De Waarmaakdag was bedoeld om hen los te maken van de stofzuiger. Simpelweg omdat je er zoveel inspiratie zou opdoen dat je helemaal niet meer aan het kreng zou denken:  ‘Na vandaag heb je geen excuus meer om niet aan de slag te gaan, dit is onze schop onder jouw kont’. Je kon er de meest uiteenlopende ‘waarmakers’ aanschieten die allemaal iets voor je zouden kunnen doen: een webbouwer, een fotografe, een tekstschrijver, een presentatiecoach, een kleurenadviseur… noem maar op.

En dan was er nog de durftevragenpowerboostsessie, ja, dat is een wóórd. Te midden van een groepje van, zeg, tien mensen kon je je wens of doel op een flip-overvel schrijven, waarna de aanwezigen je bombardeerden met suggesties over hoe dat aan te pakken, allemaal genoteerd op gifgroene post-it blaadjes die in razend tempo op het vel werden geplakt. De inhoud: praat eens met hem, bel haar, kijk op die site, volg die club op twitter en tal van andere ideeën en gedachtenspinsels. Je moest wel even bestand zijn tegen de energie die er vrij kwam, maar al met al genoeg input om er daarna stevig mee aan de slag te gaan.

O ja, voor wie zich zorgen maakt over de toekomst van de Waarmakerij (het pand gaat immers weg): men is al bezig met de opvolger. Dat wordt het Huis van Overvloed dat zal verrijzen aan de overkant van de Waal. Geheel opgebouwd uit restmaterialen. Dus.

Ok, hier wat links naar aanleiding van dit verhaal. Niet voor cynici, pessimisten en misantropen...
* Benieuwd naar de Waarmakerij? Zie www.waarmakerij.nl.
* Voor een impressie van de Waarmaakdag zie videokanaal http://vimeo.com/19165688 (rechtsboven kun je een aantal filmpjes zien waarop de deelnemers aan de Waarmaakdag zich presenteren, waaronder yours truly)
* Wil je meer weten over het Huis van Overvloed? Zie www.huisvanovervloed.nl


1 opmerking:

  1. Hoi Jan,

    leuke column, interessant gegeven en zoals we al bespraken: hier moet ik achter aan, thanx!

    BeantwoordenVerwijderen